tisdag 14 december 2010

Att hitta folkrörelsen i våran tid

Är Centerpartiet fortfarande en folkrörelse?

Mina tankar just nu går tillbaka till tiden då folkrörelserna startade, dom går tillbaka till starten av Svenska landsbygdens studieförbund då ungdomar på landsbygden ville lära sig mer om samhället för att kunna påverka och kämpa för sina rättigheter. Det är lite där jag tror att vi måste börja idag, dagens folkrörelse har samma uppdrag som för hundra år sedan, vi måste utbilda unga människor i samhällsfrågor, för det är först när man är insatt i frågorna som man verkligen kan ta ställning.

Jag gillar varken idéen med politiker eller politiska partier. Men det är genom att vara medlem i Centerpartiets ungdomsförbund som jag har hitta mitt engagemang, där har jag fått en ökad förståelse för samhällsfrågor och därifrån har jag fått viljan att ta ställning och påverka!



2 kommentarer: